De Duitse autoreus Volkswagen kampt met een groot schandaal vanwege fraude met milieutests. Maar creatief omgaan met officiële rijtests is schering en inslag bij autofabrikanten.
Volkswagen heeft een probleem: de Duitse autobouwer is in de Verenigde Staten op de vingers getikt. Bij milieutests voor dieselauto’s zou speciale software zijn geactiveerd om een lage uitstoot van stikstofoxide te realiseren, terwijl de werkelijke uitstoot veel hoger ligt.
De situatie bij Volkswagen is extreem, maar creatief inspelen op rijtests is iets dat alle autofabrikanten doen. De officiële waarden voor de zuinigheid, de uitstoot van broeikasgas CO2 en andere uitslagen die je in de glanzende brochures aantreft, moeten meestal met een korreltje zout worden genomen.
Testdata auto’s versus de praktijk
Op de site werkelijkverbruik.nl houdt de uitgever van tankpassen voor zakelijke rijders Travelcard bij wat het verschil is tussen het ‘normverbruik’ bij individuele automodellen en het daadwerkelijk gemeten verbruik; ook de CO2-uitstoot wordt op deze manier bijgehouden.
In de onderstaande grafieken zijn voor het literverbruik en de CO2-uitstoot de verschillen in beeld gebracht voor 9 automodellen die in de maanden juli en augustus veel werden verkocht (het gaat hier dus niet om de gewraakte uitstoot van stikstofoxide waar Volkswagen voor is berispt).
In de grafiek voor het verbruik is te zien dat het werkelijke verbruik vrijwel altijd fors boven het testverbruik ligt: waar bijvoorbeeld Toyota en Volkswagen een 'normverbruik' hebben voor de Auris en de Golf van iets meer dan 3 liter per 100 gereden kilometers, meet Travelcard een gemiddeld verbruik van zo'n 5 liter op 100 kilometer.
Ook de officiële CO2-normen waaraan autofabrikanten voldoen, blijken in de praktijk anders uit te pakken. Peugeot komt bijvoorbeeld met de 108 en de 308 op een fabrieksmeting van minder dan 100 gram CO2-uitstoot per kilometer, terwijl de praktijkuitstoot zo'n 40 gram per kilometer hoger ligt, aldus werkelijkverbruik.nl
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl